Direktlänk till inlägg 15 februari 2009

Koh Jum på Alla hjärtans dag.

Av Vivi - 15 februari 2009 08:15

Istället för att ge varandra ”krims-krams” på Alla Hjärtans dag, for vi till ön Koh Jum i lördags. Vi hade inte bokat resan i förväg, utan hoppade bara på båten som går till Krabi kl. 8.00 Det går 3 båtturer dagligen till Krabi/Railey-Ao Nang från Lanta, men endast en båt (8:a båten) gör ett stopp utanför Koh Jum. Resan dit tog bara 30 minuter, long tail båtar från olika ”resorter” mötte oss vid färjan utanför Koh Jum, dom både lämnar och hämtar passagerare. Så vi hoppade över från Krabis ”stora färja” till en av de lilla long tail båtarna. Tänk om man snubblar eller missar fotfästet, då hamnar man rakt ner i Andaman havet, med pakning och allt! Vi hade bara 2 ryggäckar med oss (Backpacker).

Vi kollade först en bungalow längst ner på udden av ön som heter New Bungalow. Men kojorna (just det…, riktiga kojor byggda högt uppe i träd) som barnen ville hyra (de hade sett bilder på Internet) var upptagna. Kvar fanns bara bungalows & de tyckte vi inte var så fina. Så vi fortsatte till nästa bungalow/resort som heter Joy bungalow. Vi tittade på 3 olika bungalower och barnen fastnande för deras finaste bungalow förstås! Bungalow nr.1

Det är ett Thai style hus kan man säga, byggd på pelare. På första våningen ligger 2 stora solstolar med bord, en toa med dusch och ett kök/förråd med extra sängar m.m På andra våningen, var det en terrass med bord och stolar, ett rum med dubbel bädd, och sedan ett till större rum med dubbel bädd och extra dubbel bädd under den, en toa med dusch &  balkonger både på bak & fram sida. Så man kan lätt bo 7-8 st. här. Alla sängarna är utrustade med sänghimmel/myggnät. Bungalowen ligger endast 30 m. från stranden! Se www.kohjum-joybungalow.com

Klockan var tre på eftermiddagen, barnen badade i havet. Hans som solade, var den ende som syntes på den 3 km. långa stranden! Helt otroligt! Jag låg under träden i skuggan i en hängmatta och läste en bok och njöt! Vilket lyx!!! Det var så lugn & skön, man hörde bara havet & fåglarna (och barnen ibland och Hans som ”rapade öl”).

På kvällen fick man fotogen lyktor. Det finns ingen el i husen! Vi satt och myste på altanen i ”fotogenljuset” och tittade ut över den mörka horisonten. På söndagen skjutsade ”long tail båten” ut oss till färjan mot Koh Lanta ca. 12.30 Så vi var ”hemma” vid 2-tiden.

moster Lena

16 februari 2009 17:48

Hej kära vänner vilken upplevelse, men lät lite kymigt när man ska hoppa från ena båten till andra. Men vilken bungalow det kan man kalla lyxigt Kram Kram

Karin

17 februari 2009 11:22

Back to nature, utan el, utan TV....
Ditt skulle vi skicka Leo & ser hur många timmar han klarar sig ......

Merja och Britta

19 februari 2009 15:53

Rena rama paradiset. Här lyssnar vi på dunket av godståg som susar förbi och snön yr.