Alla inlägg under mars 2012

Av Vivi - 27 mars 2012 17:42


Moray eel, Clown fish, Angel fish, Lion fish, Flying fish, Surgeon fish, colorful corals, big sea turtles and Puffer fish are what Amanda & Putri saw when they dived today. There were many more small fishes but they could not know what they called. No stingrays or manta though. Maybe next time.

They were the only girls on the group of seventeen divers, and they are the only "children".

Av Vivi - 25 mars 2012 16:53


Jag & Hugo var till det nya sjukhuset. Först var det i lördags och sedan idag förmiddag.

Hugo tyckte att sjukhuset ser ut som fyrstjärnigt hotell. Stor, lyxig, sval, modern och fin utsikt (ris fält men palmer på baksidan och fint park på framsidan). Då är det okay att vara sjuk ibland, sa han.....:-)

Av Vivi - 25 mars 2012 16:44


Amanda, Claire & Putri spending most of their time on the roof today. Talking, watching movie, eating. First I thought they want to be close to the kittens. Then I saw that the kittens were playing on the ground. Amanda said that it was cool breeze upstairs and they got best view to enjoy : the valleys and all houses around us.


Now at last they are inside. Fresh after shower and in their pajamas. Most probably this will be a long night for them. As it usually does with sleepover. 

Av Vivi - 22 mars 2012 09:52


Today is last day to go to school for the kids. Starting tomorrow they are having a break until 9th of April. And they are looking forward to days of being lazy. No need to get up early in the mornings. Can be up until late hours.

They really need this because after this break, they must be prepared for exam at the end of May.


We`ll see what we are going to do. None of them want to travel far. Amanda is thinking about diving with Putri. Maybe I can take Hugo to do snorkling at the same time.

Av Vivi - 17 mars 2012 16:10


Jag var & handlade i en butik (warung) ett kvarter bort i morse. Det var mycket folk (eller rättare sagt : "bara" kvinnor) där & jag undrade om nånting hade hänt. De berättade att på gatan längst fram (området med blomm-namn på gatorna) hade de hittat en död utlänning i sin säng i natt. Han (från Holland) bodde ensam och hade en piga som städa/tvätta var tredje dag. Det var pigan som hittade honom liggande i sin säng. Dö. Nästan rutten, sägs det. Troligen har han varit dö i några dagar? Nu var polisen på plats. Pigan sa att liket såg normalt ut. Ingen skada syns. Inget inbrott i huset heller.

Han kom till Lombok för två år sedan. Strax efter han blivit pensionär. Strax efter en skilsmässa. Köpte ett litet hus i ett tropisk land. Tänkte njuta livet i solen på sin gamla dagar. Men slutade så här. Sorgligt.

Av Vivi - 5 mars 2012 10:45


När jag är och handlar färska varor (kött, fisk, grönsaker, frukt,m.m) på marknaden, brukar jag anlita en "bärare".

En "bärare" är kvinnor i olika åldrar som tjänar pengar på att bära saker åt folk. I fjol hade jag jämt en äldre dam som hjälpte mig bära varorna. Hon hittade mig direkt, så fort jag kom in & började handla. Att handla på marknad här nere är inte som att handla på ett varuhus. Man går upp & ner på olika våningar, likadana varor hamnar på flera olika våningar och avdelningar (bredvid en fisk säljare sitter någon som säljer knivar, mittemot klädsäljarna säljs salt & kryddor, m.m) Priserna varierar beroende på hur duktig man är på att pruta, och kvalitén varierar beroende vilken säljare man hamnar av (en del är inte så noga med att hålla rent runt omkring sig). Och det luktar lite av varje där...:-)


Ang. bärare igen : I år har jag och min "stambärare" missat varandra, varenda gång jag varit på marknaden. Hon kommer till mig när jag redan anlitat nån annan som bär. Eller så kom hon till mig i tid när jag bara skulle handla en eller två saker som jag klarar av att bära själv. Så idag, efter 4-5 gånger av mislyckan, kom hon till mig när jag höll på att välja färska räkor. Jag sa att jag redan har någon som bär & att hon väntade vid "ägg-ståndet" med alla grejor som jag har handlat. Då frågade hon, om hon inte kunde få pengar ändå, pga hon inte haft något bär-jobb ännu för dagen.

Jag gillade henne, hon är snäll & hjälpsam. Men idag förändrades min uppfattning om henne, när hon frågade  om pengar (tiggde).

Av Vivi - 2 mars 2012 17:39


Jag var till banken igår. Och där var det fullproppat med människor, precis som när man går på ett bio premiär. Först på parkeringen, sedan utanför ingången & mer folk inne. Och fler kom det & de flesta var äldre folk.

Jag tog en kölapp och fick nummer 342. Det kanske går ändå, tyckte jag för de hade 10 kassor öppna. Men på skärmen stog det nummer 38 som betjänas !!! Jag gick till vakten & frågade vad det är som händer, varför så mycket folk, varför slälls fler stolar fram utanför banken. Det är ju första dagen i månaden och alla pensionärer hämtar sina pengar då, svarade han.

Hjälp !! Jag kastade min kölapp & gick snabbt där ifrån. Det är första & sista gången jag går till banken den första i månaden.

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards