Direktlänk till inlägg 10 september 2022

Kreta, 10-17 Sep 2022

Av Vivi - 10 september 2022 18:15

Lördag, 10/9:

Vi (jag, Hans, Amanda, Hugo och Tobbe) åkte från Ljusdal efter frukost mot Arlanda. Tog lunch på Chopchop i Uppsala. Planet gick runt 3 på eftermiddagen. Vi landade på Heraklion runt 8 på kvällen, så det var mörkt. Vi bokade all-inclusive, så hotellet hade fixat lite kallmat till oss när vi kom fram runt 23:00. Men ungdomarna ville ha riktigt mat, så efter att vi lämnat väskor i rummen, gick vi tvärsöver gatan & åt middag på en av strandrestaurangerna där.

Söndag, 11/9:

Frukost, promenad, bad, lunch, bad, middag. Bara chilla. Ungdomarna var ute på strandhäng mot små timmarna.

Måndag, 12/9:

Frukost, promenad, bad, lunch, rund tur med tåg omkrig Hersonissos, middag. Ungdomarna var ute på kvälls promenad.

Tisdag, 13/9:

Efter frukost åkte vi med hyrbil till Knossos (den största arkeologiska fyndorten från grekisk bronsålder & byggdes ungefär samtidigt som pyramiderna i Egypten), Agios Nikolaos (en levande grekisk småstad, byggd kring den lilla Voulismèni-sjön, invid den natursköna Mirabello-bukten, den största bukten på Kreta) och Spinalonga.

Vi åt lunch i en liten by vid berget.

Onsdag, 14/9:

Frukost, promenad, bad, lunch, bad, middag. Bara chilla. Ungdomarna var ute på strandhäng.

Torsdag, 15/9:

Fredag, 16/9:

Efter frukost, åkte vi folk buss till Heraklion. Var till marknaden (bönderna säljer grönsaker, frukter, olivolja, färsk fisk, m.m) Vi åt lunch på en restaurang inne i stan.

Lördag, 17/9:

Frukost på hotellet, sedan måste vi checkade ut från rummet. Vi ska blir hämtad kl. 16:30 så vi tog en promenad runt hotellet & stranden. Åt lunch på en restaurang nära piren. Duschade på hotellet & sedan sa adjö till Hersonissos.

Tack alla för en härlig vecka!