Direktlänk till inlägg 16 januari 2024

Lanzarote, 29 dec 2023 - 5 jan 2024

Av Vivi - Tisdag 16 jan 16:20

Vi frågade barnen om det var okay att vi inte fira ny år tillsammans den här gången. Förra ny-år firande var det nån som tyckte det var inte så kul att avbryta sin get-together-with friends för att vara med oss gamlingar :-) . Så nu åkte vi & fira ny år på Lanzarote, bara Hans & jag.

Fredag, 29/12:

Vi åkte kl. 1:30 och det var minus 11C. Så det blev inte så mycket sömn. Kom fram till Arlanda kl. 5:00  & flög kl. 8:00.Vi beställde vegetarisk lunch på planet & det var faktisk över förväntan! Framme till destination kl. 15. Sedan bara packa upp, gick runt hotellet samt runt omgivningen. Bodde på Relaxia Lanzaplaya, Puerto de la Carmen. Bara 5 minuter till stranden och aveny där alla butiker, restauranger, olika hälsokliniker, mäklarfirma, salonger, you name it, ligger. Temperatur var plus 23C när vi kom & checkade in.

Lördag, 30/12 :

Söndag, 31/12 :

Efter frukost bokade vi en half dags tur som heter " Söndagsmarknaden i Teguise & besök i LagOmar-museet". Marknaden var en besvikelsen. Over 350 stånd som säljer mest krims krams. Jag trodde de ska sälja mer lokala produkter (mat, grönsaker, frukt) men de var minoritet i sammanhanget.Vi såg endast 3 frukt & grönsaksstånd, 1 ost stånd & 2 brödstånd) bland krims krams stånden.

LagOmar är en av Lanzarotes sevärdheter som skapats av öns berömda arkitekt César Manrique. Museet är en labyrint med konstverk, en restaurang och en grottbar. Belägen i ett vulkaniskt stenbrott ser LagOmar ut att vara tagen ur en James Bond-film. Omar Sharif ägde huset. Googla på honom om ni inte vet vem han var.

Vi åt Ny Års middag på hotellet. De ingår när man bokade all inklusiv. Det var så mycket god mat : hummer, kräftor, räkor, fisk, kött olika slag i grillen & grytor, sallader, röror, grytor, grönsaker, frukter, bakelser, drinkar.

Efter maten gick vi till stranden & avenyn. De var folk överallt, alla restauranger var fullsatta, många olika språk hördes. Vi väntade dock inte till fyrverkeriet eftersom de tände först klockan 1. Inte klocka 24:00 som alla andra.

Måndag, 1 Jan :

Tisdag, 2 Jan :

Onsdag, 3 Jan :

Efter frukost åkte vi på en halfdagsbuss resa igen. Den här gången till Timanfaya vulkan park, El Golfo, vinodling & saltfarm. Vi åkte smala & klippiga vägar mot öns spektakulära gröna norra del och vulkaniska södra del.

Höjdpunkten var Timanfaya nationalpark. Följ den berömda månrutten och utforska lavafält, vulkankratrar och ångande gejsrar som gör hela ön har uppnått denna speciella UNESCO-listade status. Fick uppleva på nära håll  känner värmen under fötter och bevittnar buskved brinna i lågor. Restaurangen längst upp på berget använde underjordisk värme för att grilla (kycklingar & kött). Vi hade tur som åkte med buss. De som åkte med egen bil måste vänta i lång kö i timmar. Bussen fick företräde.

Efter Timanfaya, forsätter resa till lagunen El Golfo. Insvept i en krater av färgglada basaltklippor, är El Golfo en plats med ett fantastiskt landskap. Vi fotade bara : stranden med en grön lagun på en sida & blå havet på andra sidan.

Nästa stopp blir det saltfarm Janubio. De "tillverkar" salt med hand fortfarande.

Och sista stopp blev på ett vinery. Här odlas druvor på en vingård med vulkanisk jord. Fick provsmaka unika lokala viner från La Geria. Vin industri gör skillnad i samhället.

Torsdag, 4 Jan :

Fredag, 5 Jan :

Frukost & sedan bara att packa ihop. Taxin hämtade oss vid 12:00. Planet gick runt 14:00 och vi var hemma igen på Arlanda runt 21:00. Och det var minus 30C i Ljusdal. Det var så overkligt. Klockan 12 svettas vi under solen på Lanzarote och på kvällen frös vi!

Vi har nu varit till tre öarna på Gran Kanaria : Gran Kanaria, Tennerifa & Lanzarote. Alla har sina speciallitet & charm. De har över 300 soliga dagar per år så det går fint att sola & bada nästan året runt. Men jag tycker att ön är så torrt. Visst finns det gröna träden men man måste åka till berget för att kunna se dem.