Av Vivi - Tisdag 16 jan 16:20

Vi frågade barnen om det var okay att vi inte fira ny år tillsammans den här gången. Förra ny-år firande var det nån som tyckte det var inte så kul att avbryta sin get-together-with friends för att vara med oss gamlingar :-) . Så nu åkte vi & fira ny år på Lanzarote, bara Hans & jag.

Fredag, 29/12:

Vi åkte kl. 1:30 och det var minus 11C. Så det blev inte så mycket sömn. Kom fram till Arlanda kl. 5:00  & flög kl. 8:00.Vi beställde vegetarisk lunch på planet & det var faktisk över förväntan! Framme till destination kl. 15. Sedan bara packa upp, gick runt hotellet samt runt omgivningen. Bodde på Relaxia Lanzaplaya, Puerto de la Carmen. Bara 5 minuter till stranden och aveny där alla butiker, restauranger, olika hälsokliniker, mäklarfirma, salonger, you name it, ligger. Temperatur var plus 23C när vi kom & checkade in.

Lördag, 30/12 :

Söndag, 31/12 :

Efter frukost bokade vi en half dags tur som heter " Söndagsmarknaden i Teguise & besök i LagOmar-museet". Marknaden var en besvikelsen. Over 350 stånd som säljer mest krims krams. Jag trodde de ska sälja mer lokala produkter (mat, grönsaker, frukt) men de var minoritet i sammanhanget.Vi såg endast 3 frukt & grönsaksstånd, 1 ost stånd & 2 brödstånd) bland krims krams stånden.

LagOmar är en av Lanzarotes sevärdheter som skapats av öns berömda arkitekt César Manrique. Museet är en labyrint med konstverk, en restaurang och en grottbar. Belägen i ett vulkaniskt stenbrott ser LagOmar ut att vara tagen ur en James Bond-film. Omar Sharif ägde huset. Googla på honom om ni inte vet vem han var.

Vi åt Ny Års middag på hotellet. De ingår när man bokade all inklusiv. Det var så mycket god mat : hummer, kräftor, räkor, fisk, kött olika slag i grillen & grytor, sallader, röror, grytor, grönsaker, frukter, bakelser, drinkar.

Efter maten gick vi till stranden & avenyn. De var folk överallt, alla restauranger var fullsatta, många olika språk hördes. Vi väntade dock inte till fyrverkeriet eftersom de tände först klockan 1. Inte klocka 24:00 som alla andra.

Måndag, 1 Jan :

Tisdag, 2 Jan :

Onsdag, 3 Jan :

Efter frukost åkte vi på en halfdagsbuss resa igen. Den här gången till Timanfaya vulkan park, El Golfo, vinodling & saltfarm. Vi åkte smala & klippiga vägar mot öns spektakulära gröna norra del och vulkaniska södra del.

Höjdpunkten var Timanfaya nationalpark. Följ den berömda månrutten och utforska lavafält, vulkankratrar och ångande gejsrar som gör hela ön har uppnått denna speciella UNESCO-listade status. Fick uppleva på nära håll  känner värmen under fötter och bevittnar buskved brinna i lågor. Restaurangen längst upp på berget använde underjordisk värme för att grilla (kycklingar & kött). Vi hade tur som åkte med buss. De som åkte med egen bil måste vänta i lång kö i timmar. Bussen fick företräde.

Efter Timanfaya, forsätter resa till lagunen El Golfo. Insvept i en krater av färgglada basaltklippor, är El Golfo en plats med ett fantastiskt landskap. Vi fotade bara : stranden med en grön lagun på en sida & blå havet på andra sidan.

Nästa stopp blir det saltfarm Janubio. De "tillverkar" salt med hand fortfarande.

Och sista stopp blev på ett vinery. Här odlas druvor på en vingård med vulkanisk jord. Fick provsmaka unika lokala viner från La Geria. Vin industri gör skillnad i samhället.

Torsdag, 4 Jan :

Fredag, 5 Jan :

Frukost & sedan bara att packa ihop. Taxin hämtade oss vid 12:00. Planet gick runt 14:00 och vi var hemma igen på Arlanda runt 21:00. Och det var minus 30C i Ljusdal. Det var så overkligt. Klockan 12 svettas vi under solen på Lanzarote och på kvällen frös vi!

Vi har nu varit till tre öarna på Gran Kanaria : Gran Kanaria, Tennerifa & Lanzarote. Alla har sina speciallitet & charm. De har över 300 soliga dagar per år så det går fint att sola & bada nästan året runt. Men jag tycker att ön är så torrt. Visst finns det gröna träden men man måste åka till berget för att kunna se dem.

Av Vivi - 15 oktober 2023 18:18

Sex år har gått sedan du lämnade oss.

Jag tänker på dig varje dag. Ångrade att jag kom inte hem till dig oftare.

Men Sverige till Indonesien är avstånd som vi bara kunde korsa en gång om året.

Av Vivi - 4 oktober 2023 18:15

Lör, Sep 30 :

Åkte från Ljusdal runt 6 på morgonen. Flyget gick kl. 10 & vi var framme till Marco Polo airport 12:45.

Vi tog en buss till staden Venedig.Det kostar € 10/person & resan tog ca. 30 minuter.

Hotell vi bodde var endast fem minuter promenad längs kanalen från buss station & den ligger bland butiker,restauranter, andra hotell & affärer.

Dagen spenderat genom att promenera runt hotellet. Venedig belägen i och omkring en lagun vid Adriatiska havet norra del. I Venedig tillåts ingen biltrafik förutom på vändplanen vid Piazzale Roma. Man går eller tar egen båt, gondol eller båttaxi. Att promenera är relativt enkelt, men gatorna är trånga och ojämna och det finns många trappbroar att ta sig över. De extrema högvatten som ibland förekommer kan orsaka framkomlighetsproblem,

Sön, Sep 31 :

Vi gick till Markusplatsen, besökte katedralen  , klocktornet samt Doggepalatset. Slutet av september trodde vi att det ska vara mindre turist men det var folk överallt. Det var lång kö på de tre ställena vi besökte.

Vi tog en drink paus & det kostade €70 för en lime juice, en öl och en glassbåt.

Mån, Okt 1 :

Vi gick till Rialto marknad men det var inte så många stånd som vi trodde. På eftermidag tog vi en gondol trip : en 30minuter trip för €80. Hans trodde att gondolföraren ska sjunga för oss:-)

Tis, Okt 2 :

Vår flyg gick kl. 21, så vi tog en 6 timmars båtresa efter att vi ckeckade ut från hotellet. Strosa runt på öarna Murano, Burano och Torcello och njut av en autentisk glasblåsningsdemonstration på denna dagsutflykt samt mysig byar.

Vi kom till Ljusdal onsdag 2/10 kl.4 La oss & jag jobbade kl. 8 så det var inte så mycket sömn inte. Medan Hans tog ledig onsdag så han fick vila eftersom han måste köra hem oss.

Av Vivi - 16 augusti 2023 10:15

8 år av saknad. Borta men aldrig bortglömd.

Av Vivi - 21 maj 2023 19:00

Lördag 13/5 :

Åkte från Ljusdal efter frukost. Vi parkerade på Terminal 2 & lämnade bilen där för en vecka.

Kl. 20:00 landade vi på Larnaca. Tog vår hyrbil & iväg mot huset i Paralimni som vi hyrde.

Kom till huset runt 21:30, husnyckel låg i en låda som öppnas med kod. Vi bar in väskorna & sedan gick till Tony`s restaurang som ligger endast 3 huset bort för att äta middag.

Det var Eurovisions Contest på TV, så vi fick se när Loren sjöng & restaurangs gäster applåderar.

Huset :  två våning hus med pool, 3 badrum & 3 sovrum. Alla sovrum ligger uppe. Nere var ett badrum, kök & vardagsrum. Ute har vi pool, garage, grill ställe, 6 st solstolar samt matbord set.

Hans duschade mitt i natten & då läkte in vatten från pumpen på taket, in genom vägen, inuti lampan & AC.

Vi la in sängar från Hugo & Amandas rum åt sidan. Ringde hus ansvarig & han kunde inte göra så mycket mitt i natten. Vi fick stänga av vatten proppen.

Alla fyra sov i vårt rum.

Söndag 14/5 :

Hans & jag gick mot stranden. Det var bara fem minuter promenad bort. Såg vattenmelons plantage på väg dit.

Vi åt frukost, tog det lugn, bada i poolen, läste & åt lunch. Två gubbar fixade rummen/taket på andra våningen (barnens sovrum). En gammal man knackade på dörr, han ville sälja grönsaker & frukt. Jag köpte jordgubbar & de var söta.

Middag på ett av restauranger på motsats sida från Tonys`s. Vi la oss tidigare ikväll.

Måndag 15/5 :

Frukost & chillade vid poolen.

Gjorde upp med hus ansvarig att vi ska få tillbaka pengarna för 2 nätter på grund av vattenläckage.

På eftermiddag tog en tripp till Konnos beach, promenad till Cape Greco (en grotta vid stranden) & käkade glass vid Ayioi Anargiroi kapell. Sist var vi till Ayia Napa piren & åt middag. Men det blåste kallt så vi kunde inte vara där så länge.

Tisdag 16/5 :

Lugn morgon hemma. Bad & sol. På eftermiddag åkte vi till Nicosia, som är Cyperns huvudstad. Sedan den turkiska invasionen 1974 är staden delad i en nordlig och en sydlig del. Den nordliga är turkiskkontrollerade delen. Vi var till Ledra street crossing point. Samma gata som delades så vi måste visa pass när vi ska till gatan som tillhör den turkiska delen.

Onsdag 17/5 :

Efter frukost, bar vi oss mot Limassol. Var till Promenade (där på en sida har vi havet & andra sidan hotell, restauranger, butiker, banker, kontor, lägenheter, etc) samt Kourion (amfiteatern Curium Ancient plus lunch på Kourion beach).Hugo & Amanda hade roligt kollade in lyxiga bilar som går på gatorna.

Sedan forsatte vi mot Adonis vattenfallet (barnen & Hans badade och jag fotograferade/filmade), Avakas gorge ( ravin med Klyftan består av vertikala höga sluttningar) , Paphos fort eller slott (som tyvärr var stängd) och avslutade dagen med middag vid havet. Jag & Amanda satt bak & sov som en stock. Hans körde med Hugo bredvid som kollade gps. Vi var hemma igen strax efter 23:00.

Torsdag 18/5 : Lugn dag hemma. Bad & sol. Gick sedan till Malama & Kalamies beach.

Fredag 19/5 : Lugn förmiddag. På eftermiddag var vi till Nissi beach, Ayia Napa marina, Sunrise beach Protaras & avslutar med middag på indisk restaurang. Jag tycker cypriotiska maten är inte så värst kryddad :-)

Lördag 20/5 : Lämnade huset mot Larnaka. Check out tiden var 10:30. Städtanterna satt redan utanför huset vid 10.Vi var till Larnaka marina, stor varuhus/mall & åt KFC vid strandpiren. Vi lämnade bilen runt 17:00 och flyget gick runt 20:30.

Av Vivi - 4 mars 2023 16:45

....kunde inte vi som föräldrar göra/påverka mycket. Tråkigt!

Av Vivi - 22 februari 2023 15:40

Denna resan var mest spenderat på att träffa släkten & vänner.

Lör 21/1:

Vi åkte buss till Arlanda. Amanda & Tobbe skjutsade oss till buss station.

Framme till Arlanda runt 11 & flög runt kl. 14. Denna gång åkte vi med Emirates via Dubai.

Sön 22/1:

Möte min syster Ida på Jakarta flygplats. Hon kom med flyg från Semarang så vi åkte med samma hyrbil till hotellet.

Fick veta att min bror Titut & frun Neneng hade ändrat sitt schema & kom också till Jakarta. Vi checkade in på hotellet & sedan gick till restaurang intill för att äta middag med kusiner ( moster Sri`s söner & dotter med familjer).

Min yngsta bror var även där. Totalt var vi 15 personer.

Mån 23/1:

Andin kom med andra kusiner (Giarti & In) tidigt på morgonen & vi åt frukost på hotellet. Sedan far vi till gravarna av moster Sri & hennes man.

På väg tillbaka från gravarna, hälsade vi på en kusins fru & hennes barn (Mbak Bud, Ria, Evy & Danny).

Sedan splittrade vi: jag & Hans flög till Lombok, Ida & Tristy flög till Semarang medan Titut & Neneng åkte bil mot Semarang.

Vi kom till Lombok runt 20:00 & som vanligt möte Eko oss på airport med en bil som vi hyr medan vi är där. Traffade även Sabri.

Tis 24/1 :

Frukost, till Green Valley, till Pasar Kebon Roek, , till Ampenan, till pak Sam. Åt nasi Padang till lunch. Hans till massage. Senare var vi till Coco Beach & åt middag vid sunset med Eda.

Ons 25/1:

Frukost på hotellet, till Eri, till Ampenan, till Mall. Hans till massage. Lunch snack + middag med Sasak meny.

Tor 26/1:

Frukost & checkade ut. Eko möte oss igen på flygplatsen & tog bilen.

Flög till Semarang. Titut & Neneng var redan där.

Fred 27/1:

Var till by kontoret & fixade några dokument. Giarto bjöd in Titut & Neneng för övernattning till deras hus i Ungaran.

Lör 28/1:

Hälsade på släkt som vanligt (hos family Giarto som bjöd på lunch, Darmanto fam samt Wiranto).

Sön 29/1: Lugn dag. Darmanto & fru kom & hälsade på. Lagade "sambel goreng ati" men det var inte så gott som min mor brukar lagat åt oss.

Mån 30/1:

Titut skjutsade oss till Salatiga. Vi hyrde ett hus för 8 dagar. Huset ligger nära till allting : marknad, centrum, sjukhus, gravar, bank, etc. Dessutom grannar med några av lång släkt från min mor sida. Så vi blev kända på gatan

Tis 31/1 :

Vi fick morgon snack kl. 6 från husägarinnan. Grannarna hälsade på, sedan lunch hos Uji & middag med Sitis familje.

Ons 1/2:

Morgon snack kom igen kl.6 Lugn på dagen. Middag med kompisar : Wiji, Tut & Ningsih

Tor 2/2:

Kl.6 morgon snack, Sitis man kom med frukost. Var till marknad & sedan till 2 timmars massage på eftermiddag.

Fre 3/2:

Morgon snack, sedan till gravarna. Giarto, frun & Kesia kom på eftermiddag & övernattar. Vi hälsade på Lastri & Artik.

Lör 4/2:

Giarto cs blev kvar. Var till sjuk släkt sedan var till Kopeng för lunch. Kopeng ligger nedanför Merbabu berget så det är sval & marken är frödig där. Artik & Lastri följde med oss.

Alla vill ha kort med Hans    Han blev modellkändis.

Sön 5/2:

Giarto cs åkte hem efter frukost. Runt 13, kom sju av mina gamla gymnasiekompisar & hälsade på. Beställde kokosnötter, snack & matlådor.

Runt kl. 16, medan mina kompisar fortfarande där, kom Titut, Neneng, Ida & Inggil.

Mån 6/2:

Var till graven med Titut & Ida. Sedan tog vi en tur mot Gunung Sari som inte fanns längre. Vår mor tog med oss dit när vi var små på en picknik. Men trodde berget har blivit platt &  folkbefolkat nu.

Beställde pecel från mbak Posmi. Man måste ha tålamod att beställa från henne. Men det var så gott så det var värt väntan. På eftermiddag var alla (minus Inggil) på 2 timmars massage.

Mot kvällen åt vi middag på Steakhouse med mina tremeningar & fam. Vi var 21 person!

Tis 7/2 :

Handlade sista gången för matvaror som vi ska ta med hem, sedan bara att checkade ut från huset.

Vi åkte tillbaka till Semarang.

Ons 8/2 :

Var till mina föräldrars grav, besökte Giarto som gick på operation (ta bort sten i njurarna) & Dar/Ita kom  & hälsade på igen.

Tor 9/2 :

Titut & Ida skjutsade oss till airport.

Vi klarade oss med vikten denna gång , både inrikes & utrikes : 55kg baggage plus 3 st @ 7kg som vi bar med oss.

Det var en upplevelse att hyra ett hus mot ett hotell. Vi har tillgång till ett kök & vitvaror om vi vill laga mat (men vi köpte hem mat eller åt vi ute på matställe). Huset har 3 rum så det gick bra att ha övernattning gäster. Om vi behöver rena handdukar, det är bara att ringa så kom husägaren med nya. Varje morgon kl. 6 fick vi morgon snack av olika sort. Grannarna runt omkring oss är så trevliga & de vill gärna prata.

Av Vivi - 18 november 2022 16:45

Hugo var på jobbresa till Ohio - USA. Han åkte med Per. Roligt att han får göra annat.

För två månader sedan var han på jobbresa till Tyskland. Nästa år kommer han att resa en hel del då han ska jobba som support tekniker för Södra Sverige.