Alla inlägg under januari 2011

Av Vivi - 17 januari 2011 14:00


Poolen var färdig & fylld med vatten när vi kom hem från jul- & nyårslovet. Det var på tiden det! Poolen blev mindre än beräknat (40cm mindre på längden) så vi fick avdrag på priset (efter att vi klagat). Så nu är det bara att hoppa i. Amanda, Hugo, Max och Claire blev de första att ”inviga” poolen!  

Av Vivi - 12 januari 2011 14:00


Vi besökte städerna ovan under jul- & nyårs lovet. Först var vi till Semarang, för att hälsa på mina föräldrar. De hade kommit hem från sin 42 dagars Hajj resa till Mecka & var i dåligt skick pga fysisk ansträngning  & oregelbundna måltider. De hann bara vara hemma en dag innan de kollapserade. Min pappa lades in på sjukhuset med dropp & en massa slangar. Min mamma hade bättre tur. Hon fick vara hemma med tillsyn. Därför åkte vi till Semarang så fort vi kunde när lovet började, för att hjälpa min syster Ida att ta hand om de sjuka.


Efter en vecka i Semarang, åkte vi till Jakarta för att hälsa på min moster Sri. Hon är det enda syskonet som är kvar på min mammas sida (förutom min mamma) och vi har inte träffat henne & fam. på flera år. Vi kom dit på juldagen. Eftersom min moster & hennes familj är kristna, så brukar de har öppet hus vid jul tid. Så när vi anlände dit, var huset fullt med släktingar. På ett sätt var det bra, då hann vi träffa alla samtidigt. Men å andra sidan, hann vi inte prata så mycket & meningsfullt ”conversation” med var och en.


Resan till Jakarta var påfrestande. Hans blev sjuk sista dagen där. Sedan var det Hugos tur. Och innan de blev friska, så blev även Amanda sjuk. Nyårs-firande var inte att tala om, då alla låg i feber, hostiga & snurriga.


Medan alla låg sjuka, passade jag på att hälsa på mina gamla vänner från skoltider i Salatiga. Stället ligger 3-4 mil söder om Semarang. Det var hur roligt som hellst med träffen. Nästan alla blev tårögda, när jag kom. Många har tänkt mycket & länge (typ 20 år) på mig & tänkt att ta reda vart jag ”tog vägen”. Så nu har vi kommit överens om att jag måste hålla kontakten oavsett vart jag befinner mig.


När alla mådde bättre, åkte vi vidare till Surabaya (öst Java) för att hälsa på familjen Orevi. De bor annars i Söderhamn men har tagit en time out ett år, ungefär samtidigt som oss. Gaby & Becky (deras två barn) har blivit så stora & pratar bra Indonesiska. De hyr en lägenhet mitt i Surabaya, på 37:e våningen. Så utsikt över staden har de. I lägenhets området finns pooler med olika storlek & djupe. Dessutom ligger ett stor mall/galleria mitt emot lägenheten. Vi hann gå till zoo en dag & tittade på cirkus nästa dag innan vi lämnade Surabaya mot Bali och sedan mot Lombok.

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards