Direktlänk till inlägg 29 november 2010

Berit & Ivana (2)

Av Vivi - 29 november 2010 15:04

I måndags, började barnen sin provvecka. Vissa dagar har de 1 prov, vissa dagar fler. Hans & gästerna var till stranden på fm.

Billy haltade, ett av bakbenen hängde när han gick, ville inte stödja på benet. Så på kvällen tog vi med honom till en veterinär i Mataram. Han fick ligga i "bakluckan" med Amanda. Veterinären sa att Billy var febrig (tog tempen), bullrig i magen (luft, gaser) och har svullnad i bakbenet. Han trodde inte att benet var brutet, men för att vara säker borde vi röntga benet. Han bokade in oss hos en röntgendoktor på tisdag morgon.

Tisdagen, lämnade vi (jag, Ivana & Hans) barnen på skolan & sedan åkte till Mataram igen. Den här gången fick jag sitta bak i bilen med Billy. Hos röntgendoktorn togs det minst 5 bilder på Billys ben, men de kunde inte se nånting som var brutet. Nu var alla överens om att Billys ben bara är tillfällig skadat, stukat (kanske Chelsie har sparkat honom av misstag?). Så det är bara att forsätta att ge Billy sin medicin.

Onsdagen åkte vi söderut. Första anhallten blev ett väveri. Vi tittade vid det första (kanske största) huset, i vävbyn. En kvinna tog plats & började väva när vi kom. Förutom att producera vävprodukter, så gör dom batik målningar och träslöjd. Härifrån forsatte vi till Sasak Village (en traditionell Lombokby).

På em, var jag till frissan med Berit. Hon klippte håret & färgade ögonbrynen.

Torsdagen var jag hemma & jobbade med min vecko inlämning. Hans, Ivana och Berit åkte till Monkey Forest & träffade sina släktingar..:-) Sedan var de till Mataram Mall & Art Market för att handla mera presenter. Billy var piggare & sprang runt i hagen, med Amanda, när hon kom hem till honom efter skolan.

Fredagen var vi till Mataram Mall igen. Innan dess var vi till sjukhuset & tänkte spola öronen. Men medan vi väntade på örondoktorn, lånade Ivana deras ortoskop & kollade vår öron. Hans & jag behövde ingen spolning sa hon.

På em, tog barnen med kompisar hem efter skolan. Provdagarna var nu över. Berit & Ivana var till stranden en sista gång.

Lördagen åkte vi tidigt med färjan till Bali. Från Senggigi till färjan (Lembar) tog det ca. 1 timme. Båtresan tog 4 timmar & sedan från Padang Bai till Ubud tog det ca. 2 timmar. Ubud är ett kuturellt center på Bali med konstmuseum, hantverksbutiker och många dansuppvisningar.Vi kom till hotellet & checkade in runt kl. 13. Barnen slängde sig i poolen så fort vi fick rumsnycklarna. Ivana la sig. Hon mådde dålig efter båtresan. På kvällen tog vi en snabb tur runt Ubud & åt middag.

Söndagen efter frukost, tog vi en tur till Batu Bulan (stone carving), Celuk (guld & silver smed), Mas & Ubud Art Market. På em, var jag & Ivana till Neka museum.

Se deras hemsida : http://www.museumneka.com/

På kvällen var vi till Kecak & Trance Dance.

För mer info http://en.wikipedia.org/wiki/Kecak

Idag, måndag, checkade vi ut från hotellet runt 11:00. Stannade en stund på Art Market & sedan vidare till airport. Berit & Ivana flyger hem till Sverige, Hans flyger till Kuala Lumpur (visum resa) och barnen & jag flyger hem till Lombok. Vi lämnade vår Luxio kvar på flygplatsen tills Hans kommer hem.