Direktlänk till inlägg 28 april 2009

Dyk-certificate.

Av Vivi - 28 april 2009 04:59

Hans skriver:

I lördags var Amanda, Hugo och jag ut med en av Lanta Divers dyk båtar till Koh Ha, för att fortsätta med våra övningar, tillsammans med vår instruktör Mari och ca 12. st till. Det blåste ganska mycket, så flera blev sjösjuka, bl.a Hugo, fast vi tagit sjösjukepiller.

Vi lämnade kajen 8.00 Frukost på båten, lite snack om dykplatsen, dyktider, regler m.m av Mari. Sätta ihop vår utrustning och kolla så allt var ok.

När vi kom fram till Koh Ha gjorde vi en parkontroll (ser över dyk-kamratens utrustning). Sedan var det bara att ta ett stort kliv rätt ut i oceanen! Blupp!

Efter att ha gjort några ytövningar så sjönk vi sakta allt djupare ner i havet! Det var som att simma i ett akvarium. Fiskar med alla sorts färger strök förbi oss. Dom var inte alls rädda. Det var så fridfullt.

Vi såg koraller, rev, sjöstjärnor, sjöborrar, barracudastim (100-tals), blåsfiskar, muräna, m.m. m.m Men ingen haj!

Det går inte att beskriva i ord. Måste upplevas, men foton kommer senare.

Allt i detta dyk gick perfekt.

Uppstigning och lunch på båten, rast/paus ca. 1 h.

Efter lunchen snorklade Hugo med en Instruktör, det tyckte han var jättehäftigt! Mari, Amanda och jag gick ner på 12m djup, för att göra några fler övningar. Men nu blev det "stopp" för Amanda! Hon ville/törsa inte fylla och tömma cyklopet/masken helt. Hon fick saltvatten i näsan redan då hon provade på 1 m djup och nu har man högre tryck! Så hon vågade inte! Synd men det ordnar sig! Ingen fara.

När vi kommit upp ur vattnet tog personalen hant om all utrustning och vi gick upp på däck och åt frukt, kaffe, läsk m.m

Mari berättade att jag får mitt dyk-certificate, men att hon inte kan ge Amanda sitt! Men Amanda har 1 år på sig att göra om det sista dyket (fylla masken), resten är ju klart! Eller om hon gör om allt med Hugo, om han vill ta certificate då han är 10 år.

Vi kommer nog att träna i pool och göra ett nytt försök om 2-3 veckor. Går det så går det annars tar vi det som ett Fun-dive (nöjesdyk). Amanda får nu dyka med guide eller instruktör! Vi för se hur hon vill göra!

Elsie Andersson

29 april 2009 20:35

Hej Hans.Ska försöka att skicka en hälsning till er från Bollnäs. Du kanske inte kommer i håg mig, men jag är kusin med Berit.( Albert o Gunborgs dotter).Är in o kollar eran blogg lite då o då,vi var till Koh Lanta i mars-08, så det är så kul att läsa det ni gör. Var o hälsade på Lena i förra veckan, så jag har lite koll på släkten. Ha det så bra dom veckor ni har kvar!