Direktlänk till inlägg 12 april 2009

Vecka 15 : Påsklov i Singapore (2)

Av Vivi - 12 april 2009 06:11

I onsdags åkte vi till ambassaden tidigt. När vi kom i kön, kom en dam som kollade vårt papper. Hon sa att vi måste ta med biljetter båda för Singapore till Thailand och från Thailand till Sverige. Dom hade vi inte med oss, för att vi har aldrig behövt visa dem när vi sökt visum tidigare!

Men hon var bestämd, så jag tog en taxi till hotellet medan Hans och barnen väntade på ambassaden. Jag kom tillbaka till ambassaden kl. 11:10 och de stänger 11:30.  När Hans kom i disken, sa hon som tog emot visum ansökan att biljetten mellan Thailand till Sverige måste gälla inom 60 dagar, och på vår biljett står fortfarande att vi ska hem i slutet av juni (mer än 60 dagar). Vi bokade retur datumet samtidigt när vi åkte i fjol, men då visste vi inte vad vi vet i dag (och vem vet vad som händer i framtiden?).

Enda sättet att få ut visumet innan helgen var att boka om biljetten hos flygbolaget och lämna in en kopia till ambassaden innan kl. 12.00 (grinden stänger 11.30 men personalen sitter kvar till 12:00). Så in i en taxi och iväg till flygbolaget (som självklart var det en bra bit dit), ändra retur datumet, och tillbaka till ambassaden i ilfart.

Vi måste dela på oss, jag och Hugo tog taxi till ambassaden medan Hans och Amanda tog en till hotellet för vi måste checka ut senast klockan 12:00! Taxin körde så fort han kunde!

Jag & Hugo hann till ambassaden kl. 11.58 = två minuter innan de stänger för lunch!! Phuh……Vi har aldrig varit med om någon ”petigare” ambassad och hoppas aldrig att det ska hända igen! Vi tar nog med oss ”alla” papper för säkerhets skull nästa gång! Men på Thai ambassaden i Singapore kommer vi aldrig att ansöka om visum igen!!!

Klockan 12:30 lämnade vi YMCA och checkade in på ny hotell www.robertsonquayhotel.com.sg

Och direkt efteråt åkte vi till Sentosa island, en liten ö utanför Singapore som uppbyggd som en nöjespark för hela familjen. Se mer på www.sentosa.com.sg. Vi åkte till ön med cable car eller linbana. Från luften såg vi halva Singapore, många fina båtar, och en jätte stor lyxkryssare. Hugo tyckte att linbanan var häftigt.Vi tittade inte på alla som finns på Sentosa men valde några : Tiger Sky Tower, Butterfly Park & Insect Kingdom,uppvisning av djur/animal show, åkte runt med beach trams, uppvisning av rosa delfiner, Underwater World, ochSongs of the Sea.

Vi tyckte Songs of the Sea var super cool. Det är ett blandning spel av vatten fontän, en teater och fyrverkerier kombinerad med ljus teknik i hög klass.Vi kom hem till hotellet mitt i natten.

På torsdagen hade vi sovmorgon och missade frukost på hotellet.

Vi vaknade mitt på dagen………Efter fikade i rummet, tog vi en taxi till ambassaden för att hämta vårt pass. Tro det eller ej, men vi fick visum och få vara i Thailand i 60 dagar till! Om vi inte fått det i dag, måste hans och barnen vänta i Singapore tills på onsdag! Pga av ambassaden har stängt fr, lö, sö, må & ti. (Påsk och Songkrang eller vatten festival).

Från ambassaden åkte vi till IKEA  och åt brunch. Barnen tog gravad lax med tillbehör, Hans tog en semla som efterrätt. Vi köpte hem knäckebröd, ballerina kex och lite smått och gott som är typisk från Sverige.

På kvällen delade vi på oss igen. Amanda och Hans åkte till zoo för att titta på natt safari  www.nightsafari.com.sg .

Medan jag och Hugo var kvar på Plaza Singapura för att gå på bio. Han ville se The Fast and The Furious 4. Efter bio handlade vi på Carrefour och åt middag. Hans & Amanda kom till hotellet kl. 00:30 och de hade inte ätit middag. Det blev kvällsmacka innan de sov.

Fredagen : Vi missade hotell frukost igen = vaknade efter kl. 10. Så vi gick till Liang Court shopping center och åt brunch på MacD. Sedan tog vi en Hippo City tour. Det är en buss/stads rundtur med dubbeldäckare utan tak på övervåningen. Vi följde med på två av deras turer som heter Heritage tour och City tour. Vi fick se hela Orchard road, Nassim road där de flesta ambassaden håller hus, Raffles hotel, China Town, Little India, Bugis område, hamnen, opera/teater huset, Singapore Flyer och nästan allt som är värd att se i staden. Se mer info på www.ducktours.com.sg

På kvällen handlade vi in det sista och barnen badat i poolen.

Lördagen checkade vi ut från hotellet efter frukost. Hans & barnen flög hem till Koh Lanta. Och jag flög hem till Indonesien.

Karin

20 april 2009 07:40

Hej!Vad mycket ni har upplevt! Roligt !!