Av Vivi - 21 februari 2020 09:45

Åkte ner till Indonesien. Först till Semarang : hälsade på fyra kusiner, till graven & lämnade väskor hos Ida.

22/1-1/2 : Lombok

Efter två dagar i Semarang, för vi till Lombok. Var till skattkontoret & betalade markskatter, besökte barnhem, hälsade pak Sam, tittade in till markena, fixade mitt BNI bankkort.

Var även till Gili Sudak med Titut & familjen (de kom från Bali med moped/färja). Men det var för varmt på ön så ingen av oss törs vara under solen (höll oss i skuggan). Så vi vet inte om det var bra snorkling. Vi umgick mest & pratade. Gick runt ön när solen gick ner.

Åt middag med Eda Bidy & hälsade på bu Haji och fick hemrostad Lombok coffe. Bu Haji är granne på en av vår mark på Senggigi. Hon kan prata minsann

1-4/2 : Semarang & Salatiga

Tillbaka till Semarang & fixade bl.a mitt ID kort (vad krångligt!), glasögon,m.m

Var till Salatiga också (Hans var där två nätter medan jag och Ida en natt). Jag träffade kompisar från gymnasiet &  släkt som har inte sett på över 40 år. Var till Kopeng som ligger högt på berget i Salatiga.

7-8/2 : Jepara

Vi åkte mot Jepara, en kust stad norr om Semarang. Tänkte kolla stränderna men det regnade. Var till Henny (Tristys fru) och barnen. Sedan åkte alla till Azka som går & bor i muslimsk skola en timme bort.

Ida åkte hem till Semarang med chauffören, och vi bodde på hotell.

Morgonen efter kom Henny och yngsta flickan & hälsade på oss på hotellet med rambutan & pecel.

9-16/2 : Jakarta & Lombok

Den 9:e åkte Hans till Lombok medan jag & Ida åkte till Jakarta för att hälsa på moster & kusiner. Många som var sjuk där den här gången.

Den 12:e åkte jag till Lombok igen. Vi gjorde diverse sista ärenden & kopplade av. Var till Kuta som vi tyckte mysigare än Senggigi som är ganska tom nu. Mer fart på Kuta & finare strand.

Av Vivi - 26 november 2019 14:45

Idag har vi gift oss i tjugofyra år! Vad tiden går !

Fick blombukett samt fint kort från Hans. Vi åt middag på Kinan.

Av Vivi - 15 oktober 2019 15:51

Två år sedan min mamma gick bort.

Jag drömmer om henne då & då fortfarande. Mest om gamla tider, sedan när vi bodde i Salatiga & vi alla syskon var små. Kan inte förstå varför! Hon hade inte så lätt alla gångerna i livet men kämpade på & gav oss alltid sin bästa.

Jag saknar dig, mor. Jättemycket.

Av Vivi - 15 september 2019 19:47

Fredag, 6/9:

Hans & jag åkte från Ljusdal på fredag 6/9 strax efter jobbet med Härjedalingen buss. Framme på terminal 5, väntar minibuss som tar med oss till hotellet.

Lena & Kjell åkte från Söderhamn mitt i natten & “plockade upp” Lena & Ove i Gävle. Flyget gick kl. 06:00 på lördag & vi måste checka in två timmar innan. Vid gaten, träffade vi Kjell Brandt & Kerstin som skulle till Samos. Deras flyg gick kl. 06:05.Flygresan tar ca. 4 timmar och 10 minuter beroende på vinden.

Lördag, 7/9:

Vi var framme vid hotellet runt kl. 13:00. Ett liten mysig hotell med 29 rum. Vi åt lunch på hotellet & fick baklava som dessert utan kostnad. Det verkar som gratis efterätt är inkluderat när man beställer mat. Efter maten, kollade runt i området & badade i poolen. Kl. 18:00 gick vi till Pigadia centrum där vår reseguide höll information möte. Vi fick många bra tips där. Efter mötet gick vi hem längst stranden & åt middag på en restaurang nära hotellet. Efterrätt : vindruvor.

Vi fick 3 rum bredvid varandra så det är smidigt & vi kan prata med varan från balkongerna.

Fakta om Karpathos : https://www.karpathosgrekland.se/#

Söndag,8/9:

Började dagen med morgon promenad en timme med Lena & Kjell. Det är oliv träd och granatäppelträd överallt.

Frukost på hotellet sedan poolhäng. Lunch på hotellet sedan badade några av oss i havet. På kvällen åt vi middag på Mike`s restaurant som reseguiden rekommenderade & den ligger på Ulof Palmes gata. Japp, gatu eller grändnamnet tillägnat vår stats minister Olof Palme med lite stav fel då J Det sägs att han vistades mycket på ön.

Efterrätt : svag ouzo eller citronparfait.

Måndag, 9/9:

Ingen morgon promenix idag. Efter frukost blev vi hämtat för dagstur med buss från hotellet till hamnen. Sedan från Pigadia hamn till Diafani med båt. Ganska stor båt som rymmer ca. 150 personer. En buss väntade på oss vid piren i Diafani & tog oss till den mytomspunna byn Olympus som ligger 230m över havet. Mycket historia som hänt i byn. Vi fick se flera kvinnor går omkring i traditionella kläder.

Vi åt sen lunch och fick den godaste tzatziki & pita bröd! Det smälter i munnen....

Efter by besöket, fick vi en och halv timme egen tid att utforska Diafani. Vi tittade in i ett kapell där & satt med en drink på en av strandtavernorna tills det var dags för båten att ta med oss tillbaka.

Vi åt middag på hotelllet. Efterrätt: glass

Tisdag,10/9:

Morgon promenad med samma gäng. I dag tog vi berg vägen som sedan forsatte mot stranden. Vi såg en ruin Agia Fotini nära stranden men den ser inte så gammal ut. Senare googlade vi den & den var från 400 talet. Vet inte om det är sant.

Efter frukost blev det poolhäng, lunch (efterrätt : mini magnum) & senare beachhäng.

Vi åt middag på en strand restaurang runt hamnen. Efterrätt : vindruvor.

Onsdag, 11/9:

Morgon promenad. Det är sant som de säger att Karpathos inte är så exploiterat av turismen ännu. Överallt ser vi oliv & granatäpple odlingar. Ang. boskap vi såg endast getter, får, höns och någon åsna. Det finns hoteller men hittils ser vi bara två stora. De flesta är av små och mellan stora storlekar.

Efter frukost, blev det promenad till arkeologisk museum i Pigadia. Pigadias museum ligger på marmorpelare med utsikt över havet, precis intill stadshuset. Museet består av tre små rum med fynd från ön som härstammar från förhistorisk tid, medeltiden och Paleochristian. Efter museum besök, tog vi vätskefyllning på en av grändtaverna och sedan forsatte vi att gå mot en liten kyrka & gravar som ligger på en kulle  mot slutet av hamnen. Vi fick se hela Pigadia city & strand från kyrkan.Fantastik vy!!

Åt lunch på hotellet & sedan poolhäng.

Vi åt middag på en restaurang nära hotell, fast på andra sidan än förra gången. Den var vällagad & god. Efterrätt : vattenmellon.

Torsdag,  12/9:

Morgon promenad. Frukost & sedan hämtade vi hyrbilen medan Lena W stannade på hotellet. Hon ville inte följa med på en biltur, det spelade ingen roll om det är med fyrhjuling, lokal buss eller bil. Vi besökte bl. annat Menetes (monument över stupade soldater under världskriget), Finiki (charmig fiskeby), Lefkos (en annan fiskeby), Othos (högsta by på ön = 503 m över havet) & grannby Aperi.

Jag, Kjell & Hans åt sen middag på en strand restaurang. Efterätt : “vitaminos”. Resten av gänget åt på hotellet.

Fredag, 13/9 :

Sista morgon promenaden. Frukost & sedan bara slappa runt poolen. Efteråt handlade vi lite grejor att ta hem : ouzo, marinerade oliver, olivolja, magneter, oliv tvål, m.m

Hittils har jag ätit lite olika grekiska maträtter bla.a: saganaki (friterat ost), mousaka (ungefär som lasagne fast istället för lasagne plattor, använder grekerna aubergine & potatis), tzatziki, pita bröd, ntakos (hård sesambröd toppade men tomatsalsa &oliver), beef stifado (ungefär kallops i Sverige), souvlaki (grillat kött/kyckling/fläsk på spets serveras med pommes, grönsaker), tourtes (inbakat spenat i filodeg) & baklava. De är goda, men efter tre dagar saknar jag “sting” på min tallrik, så jag köpte chilli pulver i onsdags & tog med den varje gång vi skulle äta.

Åt lunch på hotellet (efterrätt : mini magnum) & sedan sista middag på samma restaurang som i onsdags (efterrätt: vattenmellon).

Lördag,14/9 :

Packade, åt frukost & sedan checkade ut.Bussen med guide hämtade oss runt 9:00, flyget gick kl. 11:55. Borta bra men hemma bäst.

Av Vivi - 7 september 2019 13:15

Vårt liv är en vindfläkt, en saga, en dröm
En droppe som faller i tidernas ström
Den skimrar i regnbågens färg en minut
brister och faller och drömmen är slut
- Nils Ferlin

*** Du kommer alltid att finnas i våra tankar & hjärta, Emil***

Av Vivi - 16 augusti 2019 18:30

Det finns ingen ros så vacker,
som minnena av dig, Berit.

Av Vivi - 19 juli 2019 19:16

Dag 1, måndag :

Åkte från Ljusdal kl. 10:20 med buss mot terminal 5 på Arlanda.  Smidigt! Amanda B skjutsade oss till stationen.

Vi kom fram till Arlanda dock ca. 20 minuter än beräknad på grund av stopp vid vägarbete mellan Bollnäss & Tonnebro. Tur vi hade tid på oss eftersom vi skulle flyga först kl. 18:10.

Planet var 30 minuter försenad så vi kom till Schiphol närmaste tio på kvällen. Hittade free shuttle buss till hotellet nästan på en gång.

Checkade in på NH Schiphol Amsterdam hotell och sedan bara natti natti.

Dag 2, tisdag :

Åt frukost på Green Room på hotellet (växthus liknande restaurang). Sedan åkte vi till flygplatsen med hotell free shuttle & därifrån köpte vi två dagars buss/tram/ferry/tåg kort. Som på Arlanda, går tåg genom flygplatsen.

Det tar ca. 16minuter från Schiphol till Amsterdam centralen. Från city terminalen åkte vi mot Dam square med tram (rälsbuss). Första stopp blev Madame Tussauds museum (wax museum) där vi möte celebrities, superhjältarna,presidents, musiker, sport figurer & kända personer världen över. Bl. a George Clooney, Nicholas Cage, Ariana Grande, Madonna, Barack Obama, Elvis Presley, Adele, Michael Jackson,m.m.

Sen tog vi en timme boat trip runt kanalerna.Vi såg många historiska byggnaden, hörde på inspelningen hur allt började, m.m Efteråt tog vi oss in i ett Indonesisk restaurang för lunch. De var jättegott!!

Efter lunch tog vi promenad genom gränderna runt omkring city centralen och tog stopp på Venus eller Sex museum. Detta museum är den mest besökta museum år 2018 i Amsterdam!

Efteråt åkte vi ferry till utsiktornet A`dam Lookout som är 20 våningar hög & ger 360 grader utsikt över hela Amsterdam. Hans & Hugo tog en sväng med gunga där på toppen!! Gungan var den högsta i Europa!

Vi avsluta dagen med middag med “indonesische rijsttafel” eller med andra ord små plock av indonesisk rätter. De vi hade var det 12 olika små plock rätt. Det kan vara upp till 40 rätter i Den Haag.

Vi tog pendeltåg tillbaka till Schiphol efter maten & försatte med hotell shuttle som går varannan kvart till och från hotellet fram till mitt i natten.

Website :

Dag 3, onsdag :

Frukost igen på Green Room. Sedan samma route : hotell shutle till airport plus pendeltåg airport till Amsterdam centralen. Vi tog sedan buss nummer 22 men tog från fel hål så fick stannade efter tre stopps till ett litet området. Vi fick se ett bron öppnas & stängas för passerade båt. Jag & Hugo har inte sett sådant förr så det var roligt att se. Var till ett litet torg i väntan på nästa buss & de är ungefär lika som hemma : säljer korv, färsk bröd, grillad kyckling, rökt fisk och färska grönsaker & frukt.

Buss 22 tog oss till närmaste väderkvarn som ligger nära ett bryggeri. Synd att de var stängt då så vi åkte tillbaka till city centralen & lullade omkring i gränderna igen. Den som skilje sig från butikerna hemma är i Amsterdam vi kan hitta sex shop samt haschkafe mellan de vanliga butikerna!

Vi åt lunch på indonesisk restaurang (vad annars?). Hans fick “riktig” indo mat medan Hugo & jag fick europisk mat fast i menyn låter det som indonesisk rätter.

Efter lunch gick vi till Chinatown. Fick tips igår från ett av jobbare på restaurang igår att man kan handla Asian matvaror i Chinatown. Hittade affären ganska lätt tack vare gps eller google maps. Jag trodde affären ska vara större & har mer att erbjuda på färska varor. Vi kom ut med fyra kassar allafall. Så vi åkte hem till hotellet (med tåg plus shuttle). Tog 3 timmar siesta.

Sedan åkte vi in till stan igen med shuttle kl. 20:00. Åt middag på fjärde indonesisk resto. Hans & Hugo fick indo rätter men inte jag. Beställde ikan pepes men fick vanlig rökt makaril.

Efter maten tog vi en promenad till Red Light distrik. Här och där luktar det cannabis rök. Gatusäljare säljer även ballong fyld med nitrous oxide.

Dag 4, torsdag :

Frukost & sedan checkade ut. Kom till Arlanda i tid så vi frågade Härjedalingen om vi kunde byta busstider från 17:20 till 13:20 och det fick vi. Vilken servis! Åka buss med Härjedalingen är att rekommenderas.

Av Vivi - 26 juni 2019 10:15

...sedan min far Kismono gick bort.

Kollade FB inlägg från Titut förra året & han hade med sig bilder på honom.

Hoppas han hade det bra där han är nu.