Av Vivi - 22 februari 2023 15:40

Denna resan var mest spenderat på att träffa släkten & vänner.

Lör 21/1:

Vi åkte buss till Arlanda. Amanda & Tobbe skjutsade oss till buss station.

Framme till Arlanda runt 11 & flög runt kl. 14. Denna gång åkte vi med Emirates via Dubai.

Sön 22/1:

Möte min syster Ida på Jakarta flygplats. Hon kom med flyg från Semarang så vi åkte med samma hyrbil till hotellet.

Fick veta att min bror Titut & frun Neneng hade ändrat sitt schema & kom också till Jakarta. Vi checkade in på hotellet & sedan gick till restaurang intill för att äta middag med kusiner ( moster Sri`s söner & dotter med familjer).

Min yngsta bror var även där. Totalt var vi 15 personer.

Mån 23/1:

Andin kom med andra kusiner (Giarti & In) tidigt på morgonen & vi åt frukost på hotellet. Sedan far vi till gravarna av moster Sri & hennes man.

På väg tillbaka från gravarna, hälsade vi på en kusins fru & hennes barn (Mbak Bud, Ria, Evy & Danny).

Sedan splittrade vi: jag & Hans flög till Lombok, Ida & Tristy flög till Semarang medan Titut & Neneng åkte bil mot Semarang.

Vi kom till Lombok runt 20:00 & som vanligt möte Eko oss på airport med en bil som vi hyr medan vi är där. Traffade även Sabri.

Tis 24/1 :

Frukost, till Green Valley, till Pasar Kebon Roek, , till Ampenan, till pak Sam. Åt nasi Padang till lunch. Hans till massage. Senare var vi till Coco Beach & åt middag vid sunset med Eda.

Ons 25/1:

Frukost på hotellet, till Eri, till Ampenan, till Mall. Hans till massage. Lunch snack + middag med Sasak meny.

Tor 26/1:

Frukost & checkade ut. Eko möte oss igen på flygplatsen & tog bilen.

Flög till Semarang. Titut & Neneng var redan där.

Fred 27/1:

Var till by kontoret & fixade några dokument. Giarto bjöd in Titut & Neneng för övernattning till deras hus i Ungaran.

Lör 28/1:

Hälsade på släkt som vanligt (hos family Giarto som bjöd på lunch, Darmanto fam samt Wiranto).

Sön 29/1: Lugn dag. Darmanto & fru kom & hälsade på. Lagade "sambel goreng ati" men det var inte så gott som min mor brukar lagat åt oss.

Mån 30/1:

Titut skjutsade oss till Salatiga. Vi hyrde ett hus för 8 dagar. Huset ligger nära till allting : marknad, centrum, sjukhus, gravar, bank, etc. Dessutom grannar med några av lång släkt från min mor sida. Så vi blev kända på gatan

Tis 31/1 :

Vi fick morgon snack kl. 6 från husägarinnan. Grannarna hälsade på, sedan lunch hos Uji & middag med Sitis familje.

Ons 1/2:

Morgon snack kom igen kl.6 Lugn på dagen. Middag med kompisar : Wiji, Tut & Ningsih

Tor 2/2:

Kl.6 morgon snack, Sitis man kom med frukost. Var till marknad & sedan till 2 timmars massage på eftermiddag.

Fre 3/2:

Morgon snack, sedan till gravarna. Giarto, frun & Kesia kom på eftermiddag & övernattar. Vi hälsade på Lastri & Artik.

Lör 4/2:

Giarto cs blev kvar. Var till sjuk släkt sedan var till Kopeng för lunch. Kopeng ligger nedanför Merbabu berget så det är sval & marken är frödig där. Artik & Lastri följde med oss.

Alla vill ha kort med Hans    Han blev modellkändis.

Sön 5/2:

Giarto cs åkte hem efter frukost. Runt 13, kom sju av mina gamla gymnasiekompisar & hälsade på. Beställde kokosnötter, snack & matlådor.

Runt kl. 16, medan mina kompisar fortfarande där, kom Titut, Neneng, Ida & Inggil.

Mån 6/2:

Var till graven med Titut & Ida. Sedan tog vi en tur mot Gunung Sari som inte fanns längre. Vår mor tog med oss dit när vi var små på en picknik. Men trodde berget har blivit platt &  folkbefolkat nu.

Beställde pecel från mbak Posmi. Man måste ha tålamod att beställa från henne. Men det var så gott så det var värt väntan. På eftermiddag var alla (minus Inggil) på 2 timmars massage.

Mot kvällen åt vi middag på Steakhouse med mina tremeningar & fam. Vi var 21 person!

Tis 7/2 :

Handlade sista gången för matvaror som vi ska ta med hem, sedan bara att checkade ut från huset.

Vi åkte tillbaka till Semarang.

Ons 8/2 :

Var till mina föräldrars grav, besökte Giarto som gick på operation (ta bort sten i njurarna) & Dar/Ita kom  & hälsade på igen.

Tor 9/2 :

Titut & Ida skjutsade oss till airport.

Vi klarade oss med vikten denna gång , både inrikes & utrikes : 55kg baggage plus 3 st @ 7kg som vi bar med oss.

Det var en upplevelse att hyra ett hus mot ett hotell. Vi har tillgång till ett kök & vitvaror om vi vill laga mat (men vi köpte hem mat eller åt vi ute på matställe). Huset har 3 rum så det gick bra att ha övernattning gäster. Om vi behöver rena handdukar, det är bara att ringa så kom husägaren med nya. Varje morgon kl. 6 fick vi morgon snack av olika sort. Grannarna runt omkring oss är så trevliga & de vill gärna prata.

Av Vivi - 18 november 2022 16:45

Hugo var på jobbresa till Ohio - USA. Han åkte med Per. Roligt att han får göra annat.

För två månader sedan var han på jobbresa till Tyskland. Nästa år kommer han att resa en hel del då han ska jobba som support tekniker för Södra Sverige.

Av Vivi - 15 oktober 2022 16:30

Hugo har letat hus ett tag nu & var på husvisningen 3 gånger.

Äntligen hittade han ett hus i Morrval. Huset ligger vid älven, två våning med garage & endast 3 minuter till hans jobb.

Kunde inte blir bättre!

Han nästan missade denna. Har sett den på Hemnet men tänkte inte mer på grund mycket att göra på jobbet. Så en helg var han till Sjöbo med Camryn & jag nämnde huset. Vi åkte dit & kollade in från vägen. Det såg bra ut. Veckan efter bokade vi in husvisning & den vägen var det .....

Av Vivi - 15 oktober 2022 11:00

Någonstans inom oss är du alltid med oss.

Någonstans inom oss kan vår kärlek till dig aldrig fly.

Av Vivi - 10 september 2022 18:15

Lördag, 10/9:

Vi (jag, Hans, Amanda, Hugo och Tobbe) åkte från Ljusdal efter frukost mot Arlanda. Tog lunch på Chopchop i Uppsala. Planet gick runt 3 på eftermiddagen. Vi landade på Heraklion runt 8 på kvällen, så det var mörkt. Vi bokade all-inclusive, så hotellet hade fixat lite kallmat till oss när vi kom fram runt 23:00. Men ungdomarna ville ha riktigt mat, så efter att vi lämnat väskor i rummen, gick vi tvärsöver gatan & åt middag på en av strandrestaurangerna där.

Söndag, 11/9:

Frukost, promenad, bad, lunch, bad, middag. Bara chilla. Ungdomarna var ute på strandhäng mot små timmarna.

Måndag, 12/9:

Frukost, promenad, bad, lunch, rund tur med tåg omkrig Hersonissos, middag. Ungdomarna var ute på kvälls promenad.

Tisdag, 13/9:

Efter frukost åkte vi med hyrbil till Knossos (den största arkeologiska fyndorten från grekisk bronsålder & byggdes ungefär samtidigt som pyramiderna i Egypten), Agios Nikolaos (en levande grekisk småstad, byggd kring den lilla Voulismèni-sjön, invid den natursköna Mirabello-bukten, den största bukten på Kreta) och Spinalonga.

Vi åt lunch i en liten by vid berget.

Onsdag, 14/9:

Frukost, promenad, bad, lunch, bad, middag. Bara chilla. Ungdomarna var ute på strandhäng.

Torsdag, 15/9:

Fredag, 16/9:

Efter frukost, åkte vi folk buss till Heraklion. Var till marknaden (bönderna säljer grönsaker, frukter, olivolja, färsk fisk, m.m) Vi åt lunch på en restaurang inne i stan.

Lördag, 17/9:

Frukost på hotellet, sedan måste vi checkade ut från rummet. Vi ska blir hämtad kl. 16:30 så vi tog en promenad runt hotellet & stranden. Åt lunch på en restaurang nära piren. Duschade på hotellet & sedan sa adjö till Hersonissos.

Tack alla för en härlig vecka!

Av Vivi - 16 augusti 2022 13:00

Sju år har gått. Har bakat snabb rödvinbärskaka efter din recept.

Vi la blommor på lunden & hoppas att du har det fint var du är.

Av Vivi - 16 juli 2022 20:45

Lör 9/7 :

Åkte efter frukost mot Uppsala. Vi hälsade på Sara, Chris & Viggo. Viggo är 2 månader nu & växer som han ska. Han luktar så gott, som alla bebisar ska lukta :-)

Vi beställde hem mat från Java restaurant. Trodde att de erbjöd indonesisk mat, men det var inte som jag tänkte mig, när "min balinese kryddad kyckling" kom. Den var utan chili och istället har dom potatismos i såsen. Fy & blä :-(

Sön 10/7 :

Efter frukost, sa vi adjö till Uppsala familjen. Vi tog en 20 minuters visit i Upplands Väsby hos Ulf & Karin. Sedan åkte vi till Nynäshamn, till båten som tog oss till Visby på Gotland. Sen lunch på båten. Resan tog 3,5 timmar. Vi bodde i Klintehamn.

Mån 11/7 :

Efter frukost, åkte vi in till Visby. Vi gick runt muren, besökte bl.a Fiskargränd, Strandvägen, Almedalen, Stora Torget, Botaniska Trädgården, och domkyrkan. Visby ringmur byggdes mellan åren 1250-1288 och är ombyggd och tillbyggd under 1300-talet. Idag är den 3,4 km lång. Muren hade från början 29 torn varav 27 finns bevarande.

Vi åkte tåg som gick utanför muren också.

Senare på eftermiddag åkte vi till Lummelundagrottan.

Totalt har grottan en gånglängd på fyra kilometer, vilket gör den till Sveriges näst längsta grotta efter Korralgrottan i Jämtland. Grottans temperatur pendlar mellan 8 och 12 plusgrader, året runt.

Tis 12/7 :

Efter frukost, åkte vi till Fårö. Gotland och Fårösund till Fårö trafikeras med kostnadsfri bilfärja. Det tar endast 5 minuter att resa med färjan, men oftast är det kö in till båten. När vi kom var köerna ganska lång, det tog ca. 30 minuter innan vi fick åka ombord.

Vi besökte raukarna på Gamla Hamn, Digerhuvud & Långhammars. En rauk är en av abrasion formad sten, ett geologiskt vittringsfenomen som bildas när relativt mjukare bergarter vid stränder eroderas. På väg hem, besökte vi den östligaste punkten, Holmudden, där ligger en 30 meter hög fyr. Vi även besökte Bergmans museum & Fårö museum. Innan vi kom hem till Klintehamn, tog vi en sväng till Tofta strand.

Ons 13/7 :

Vi lämnade Gotland med båten 8:30. Vi åt lunch på båten. Sedan besökte vi Ulf & Karin igen. Denna gång var vi där i ca. 2 timmar.

Vi sov över i Jonskär, hos Lena & Kjell. Fick träffa Mattias med familj en stund (minus Anton). Det var länge sedan vi träffade dom.

Tor 13/7 :

Vi åt ganska sen frukost, sedan åkte vi mot Hudik. Hans har bokat tid hos Ryds Bilglas kl. 11:00 för att fixa ett stenskott på Toyotan. Det står på hemsidan att så länge skadan är under 3cm, kan dom laga det på max. 30 minuter. Det gjorde dom.

Fre 13/7 :

Mest lata oss hemma. Borta bra men hemma bäst :-)

Lör 14/7 :

Var bjuden på middag hos Birgitta.

Av Vivi - 26 juni 2022 14:15

Vi firade midsommar i stugan. Vi var 8 st. plus en hund. Ingen tripp till vallen denna gång, istället gjorde vi midsommarstång i Gäddsjön.

Det var mysigt: god mat, dans runt stången, trevligt sällskap och kanon väder!