Av Vivi - 5 november 2017 18:30

Amanda fyller 20 år idag. Va tiden går!!

Igår kom Lena & Kjell, dels för att tända ljus på gravarna & lunden samt att gratta Amanda.

Vi grillade ute för sista gången den här året. Men det var nog för kallt,det krävs tjocka jackor att ha på sig till de som var ute vid grillen.Och vi åt maten inne.

Strax innan 24:00 skjutsade jag Amanda & Jesper till Järnvägs. De skulle på Halloween fest.

Hans, Lena & Kjell pratade på till små timmarna medan jag la mig efter taxi verksamhet. Hugo & Bagge la sig en timme tidigare. De har varit duktiga & hjälpte till med maten.

Idag grattade vi Amanda med fika på sängen. Sedan åt vi middag på Kicks Saloon.

Hipp hipp hurra !!

Av Vivi - 17 oktober 2017 09:00

Vi åkte till Fuerteventura med Amanda & Jesper från 9:e till 16:e oktober.

Bodde i Costa Palma i en mysig hotell. All inklusive. Vi fick två bungalows bredvid varandra.

Vårt hotell ligger inte vid stranden men endast 10 minuter promenad dit & till köpcenter.

Hotellet har två pooler, har live music varenda kväll, fri bar & två restaurang (fast en endast öppet två gånger i veckan för extra fin middag & man måste beställa bord där även om det kostar inget extra för oss som bor inklusive).

En dag hyrde vi en bil & åkte runt ön.Bland annat till Morro Jable som har den bästa vit strand på ön, till Aloe Vera center, fyr på Faro de Jandla, och fler stränder uppåt ön samt utsikt point bland bergerna.

Näst sista dagen vi var här, fick jag samtal att min mor dog.

Men på grund av avståndet & mitt tillstånd, kunde inte jag kom ner till begravningen.

Av Vivi - 15 oktober 2017 20:30

Fick veta idag (söndag) att min kära mor dog kl. 10 på morgonen Semarang tid. Hon har varit inlagd på sjukhuset sedan i onsdags pga svullnaden på en fot som inte gav med sig i två veckors tid. Läkaren höll på att kolla alla värden (blod, socker, m.m) för att kunna bedöma hur de ska behandla foten.

I lördags natt hade min mor svårt att sova. Hon klagade om ont i magen & ryggen som kommer & går. Söndag morgon ville inte hon äta frukost men Ida (som övernatta på sjukhuset) lyckades övertala henne att ta en bit mat. Sedan klagade mor om ont i ryggen, så Ida fick massera henne där. Efter en stund, sa mor att hon ville blunda lite. Ida satt bredvid & kollade telefon men efter ett tag märkte hon att mor andades långsammare & tystare så Ida slog larm. Läkaren & sjuksyster kom in i ilfart & försökte med hjärt-lungräddning men förgäves.

Enligt muslims sed & lag, hon bör gravsättas samma dag senast kl. 15:00. Men eftersom två av sönerna som bor på olika delar av landet var på väg hem, fick hon "vila" hemma (i musholla/lila moske) fram till lunch näst kommande dag så att sönerna hann se henne för sista gången.

Och jag kunde inte vara med på begravningen. För det första pga jag är inte riktigt frisk än & resan över 24 timmar blir för påfrestande. Även om jag orkar, skulle jag ändå inte hinna fram att se hennes kropp allafall.

Vila i frid, min kära mor. Du kommer alltid att vara en del av oss. Tack för allt!

Av Vivi - 16 augusti 2017 11:58

...sedan du lämnade oss, Berit.

Två år av tomhet & saknad.

Av Vivi - 10 juni 2017 18:24

Tomas tog studenten i torsdags. Sedan var det Amandas tur i fredags.

Vi hade tur med vädret. Lite moln men inget regn.

Vi åt kallskuret i Gävle & grillade i Ljusdal.

Av Vivi - 17 april 2017 09:49

I år åkte vi inte till Bygget som vi brukade göra varje påsk. Det kändes konstigt, sa Hans & Amanda. De har längtat att kunna koppla av där uppe, vinter fiskar, grillar tunnbröd & bara vara.

Men Hugo & Amanda B ska vara med Amanda B familj tors-fre, så vi blir inte heller hela familjen som kunde komma. Plus Ove & familj har mycket på g hemma hos sig. Så vi skippade Bygget denna påsk.

I lördags åkte vi fyra plus Amanda B till Söderhamn för att hälsa på moster Lena & Kjell. Vi åt lunch där & fikade. Familjen Mattias var också där så det var fullt hus i stugan.

På kvällen skjutsade vi Hugo & Amanda B till Guy & Gun (Amanda B farfar & farmor) som har sommarställe vid Ljusnan borta i Föne. Jättefint stuga!

Amanda fick sällskap av Jesper.

Av Vivi - 2 april 2017 21:00

Dag 1, torsdag :

Vi åkte med tåg från Ljusdal efter jobbet & checkade in på Broby Gård. Hotell föreståndare hämtade oss på flygplatsen. Broby gård ligger ca. 5km från Arlanda & byggdes på 1800-talet. Många gamla föremål här & där. Golvet var inte rakt i vårt rum. Lantligt på ett mysigt sätt.

Website : http://www.brobystenen.se/

Dag 2,fredag :

Hotell föreståndaren upp med tuppen, serverade oss frukost & sedan skjutsade oss till flygplatsen. Vi flög kl. 9.45 mot Vienna, Österike och framme runt lunch. Putri Stenpass möte oss på flygplatsen. Hon var likt sig.Hon bor numera & studerar i Graz. Vilken tuffing !

Vi köpte buss/tåg kort & bär oss mot city center där ligger många fina & gamla byggnader. Vi åt lunch först & sedan lullade omkring. Vi gick in till St. Stephens Cathedral som var moder kyrka för Roman Katoliker där. Katedralen öppnades första gången år 1137! Sedan forsatte vi mot parken & förbi bl.a statens biblioteket, regeringshuset, museums, m.m

Efter middagen, åkte vi tåg en bit till & checkade in på Schönbrunn Hotel. Hotellet ligger precis vid Schönbrunn palats.

Dag 3,lördag :

Åt frukost på hotellet. Sen korsade vi vägen & gick 50 m så kommer vi till grinden mot parken som omringad Schönbrunn palatset. Palatset var sedan flera år tillbaka med i UNESCO heritage site. Vi åt lunch på en av inner matställen där. Det tog minst en dag för att kunna se hela platsen.

Website :

Dag 4, söndag :

Efter frukost, åkte Amanda och Putri till Graz med tåg. Medan jag & Hans åkte hem till Sverige. Amanda skulle flyga hem själv den 5:e april. Bra att de två vara tillsammans på tu man hand. De har varit tight på Lombok innan.

Av Vivi - 18 februari 2017 21:25

Amanda köpte sin första bil idag & det blev an Audi.